Een boze neger die zijn eigendommen komt ophalen; dat is emancipatie (en een bestuursvoorzitter die dieven uitnodigt)

24/03/2014 – 12:44

March 24, 2014 – 11:58“Het is een wonder dat ze (kostbare schilderijen) nog niet gestolen zijn”, zegt bestuursvoorzitter Carel Weeber van het Museo di Korsou in Willemstad, Curaçao. Het lijkt haast een uitnodiging om de schilderijen te komen stelen. Weeber is al een aantal jaren bestuursvoorzitter van dit verwaarloosde museum en verbergt zich ook al jaren achter het excuus dat er geen geld is om het museum te verbeteren. Dat kan zo zijn, maar doordat deze verwaarlozing voortduurt en nu hij het nodig vindt publiekelijk te blaten dat het hem verbaast dat de kostbare schilderijen nog niet gestolen zijn, is de kans groot dat het museum dadelijk niet alleen zonder geld, maar ook zonder schilderijen zit.Als het al zo is dat er geen geld is kostbaarheden op onverantwoorde wijze te tonen, dan is enige daadkracht op zijn plaats. De huidige sitting-duck opstelling is niet acceptabel. Waarom die schilderijen niet ergens goed beveiligd opslaan totdat er wel fondsen gevonden worden om het museum te verbouwen, of desnoods naar een andere locatie te verplaatsen?Mochten er schilderijen gestolen worden, dan heeft Weeber in De Volkskrant van 21 maart 2014 anticiperend schuld bekend.

‘Een boze neger die zijn eigendommen komt ophalen; dat is emancipatie’

OPINIE – Meindert Fennema − 21/03/14, 07:01

Vloekend haalde de Curaçaose kunstenaar Yubi Kirindongo zijn kunstwerk uit het museum in Willemstad, zag Meindert Fennema. ‘Zijn kunstwerk had meer ruimte nodig, maar die ruimte werd hem door de curator van de tentoonstelling, Jennifer Smit, niet gegund. Het oude militaire hospitaal van Curaçao, gelegen in Otrabanda, is thans een museum. Het souterrain, dat eigenlijk begane grond is, is door een overstroming onbruikbaar geworden. De ‘bel-etage’ die je met een lange trap bereikt bevat vier zalen, gescheiden door twee brede gangen die elkaar in het midden kruisen.

In één van die zalen hangen een aantal zeer waardevolle schilderijen van Nederlandse schilders: Jan Toorop, Carel Willink, de meester-vervalser Van Meegeren en Isaac Israëls (in het Museo di Korsou gespeld als Isaak Israels). ‘Het is een wonder dat ze nog niet gestolen zijn’ zegt bestuursvoorzitter Carlos Weeber, in Nederland als architect bekend onder de naam Carel Weeber.

Twee andere zalen staan vol met antiek meubilair, zodanig opgesteld dat het iets van een zolderverkoop heeft. Slechts één zaal bevat schilderijen van Antilliaanse kunstenaars.

‘Een boze neger die zijn eigendommen komt ophalen; dat is emancipatie’ – Meindert Fennema – VK.

Museum Security Network » Blog Archive » ‘Een boze neger die zijn eigendommen komt ophalen; dat is emancipatie’ (en een bestuursvoorzitter die dieven uitnodigt).