Museumnacht zou Boijmans Van Beuningen € 25.000,00 kosten aan beveiliging

10/03/2014 – 11:56

Museum Boijmans Van Beuningen deed dit jaar, 8 maart 2014, niet mee aan de Museumnacht omdat alleen de beveiliging al vijfentwingtigduizend euro zou kosten.  Een hoop geld.

Stel dat er 20 beveiligers, een ruime schatting, al of niet gedeeltelijk extern ingehuurd, aanwezig zijn tijdens de museumnacht van 20.00 tot 02.00 uur, dan praten we over 120 mensuren. Een eenvoudig rekensommetje leert dat dit neer komt op € 210,00 per persoon per uur. Als een beveiliger € 50,00 per uur kost, een rijkelijk hoog bedrag, dan had Boijmans blijkbaar 80 beveiligers rondlopen tijdens de Museumnachten afgelopen jaren. Dat zal toch niet!

Even verder rekenen. Stel dat tijdens zo’n museumnacht de helft meer personeel wordt ingeschakeld bij de beveiliging en stel dat er een toeslag is voor overwerk van 50%, allemaal ruime aannames, dan kosten zes uur beveiligen met 10 tot 15 man onder ‘normale’ omstandigheden, volgens de opgave van Boijmans, altijd nog € 12.500,00.

Even de openingstijden van Boijmans Van Beuningen bekijken op de site: het museum is voor publiek 36 uur per week open.

Per week kost de beveiliging dan, omgerekend naar publieksuren: € 75.000,00.

Dat is per jaar: € 3.900.000,00. Exclusief de kosten voor beveiligingstechniek en de personele beveiliging die nodig is buiten de openingsuren.

We gaan nog even door met rekenen. Boijmans Van Beuningen is per jaar 52 * 36 uur open voor publiek. Dat is: 1872 uur. De Museumnacht duurt zes uur, dat is dus circa 0,15% van het totale personele beveiligingsbudget. Peanuts, zelfs wanneer je er rekening mee houdt dat die beveiligers op zaterdagavond/zondagnacht het dubbele kosten, kom je nog slechts op 0,3%.

Boijmans van Beuningen en De Kunsthal hielden beide de deuren gesloten tijdens de Museumnacht. Dat kan geen toeval en onafhankelijk besluit zijn. Sjarel Ex en Emily Ansenk, ja die, hebben ongetwijfeld even een telefoontje gepleegd (tenzij de telefoon van Ansenk altijd uit staat, maar dat kan ik mij niet voorstellen). Beide museumdirecteuren hebben zich natuurlijk gerealiseerd dat hun weigering deel te nemen grote impact heeft op de Rotterdamse Museumnacht. Komt op mij over als stampvoeten en, het hoge woord moet er maar uit, chantage om betaald te krijgen voor die Museumnacht, tenzij het de bedoeling was de Museumnacht een doodssteek toe te brengen. Mocht dat zo zijn, dan sta ik achter hun besluit, want ik vind die Museumnachten al jaren flauwekul die alleen gericht is op bezoekersstatistieken.

Mocht mijn vermoeden over deze verborgen agenda onjuist zijn en als Boijmans  Van Beuningen werkelijk te krap zit om aan de Museumnacht deel te nemen, dan wil ik volgend jaar voor de helft van het in de pers vermelde, naar bruto uurloon omgerekende bedrag komen oppassen tijdens de Museumnacht, of desnoods als onbezoldigd vrijwilliger.

11 maart 2014