Oekraine: Rusland poogt oude schatten uit Amsterdam te kapen – nrc.nl

Pieter van Os

Het Allard Pierson Museum in hartje Amsterdam. Wikimedia Commons

Cultuur

Het Allard Pierson Museum in Amsterdam is geschrokken van de ophef die zijn tentoonstelling met archeologische schatten uit de Krim heeft veroorzaakt in Oekraïne en Rusland. Sinds de machtswisseling op de Krim is de juridische status van de objecten onduidelijk.

De Universiteit van Amsterdam, waar het museum onderdeel van is, laat een team juristen uitzoeken wie de rechtmatige eigenaar is en naar wie ze moeten worden teruggestuurd na afloop van de expositie, die loopt tot eind augustus. Directeur Wim Hupperetz noemt de situatie “lastig” en “uniek”.

De tentoonstelling was eerder in Bonn en is sinds 7 februari in Nederland. De objecten komen uit vijf musea. Vier daarvan behoorden ten tijde van het uitlenen tot Oekraïne, maar liggen op de Krim, die nu is bezet door een Russische troepenmacht. Die annexatie wordt door Nederland niet erkend.

Oekraïne: Rusland poogt oude schatten uit Amsterdam te kapen – nrc.nl.

1. One Response to “Oekraine: Rusland poogt oude schatten uit Amsterdam te kapen – nrc.nl”

2. Gedoe. Is het niet altijd zo dat objecten geleend uit een museum ook weer teruggaan naar dat museum ongeacht het bewind? Gewoon inpakken die boel en sturen naar het museum waarvan geleend is.

Ton Cremers

By TC on Mar 27, 2014