Verbouwing Kunsthal kost 5 miljoen – de ruimtes in het gebouw worden gescheiden

Verbouwing Kunsthal kost 5 miljoen

April 12, 2013

Verbouwing Kunsthal kost 5 miljoen

De verbouwing die de Kunsthal in Rotterdam van juni tot en met oktober dichthoudt kost ruim vijf miljoen euro. De expositieruimte wil onder meer de hoofdentree verplaatsen en zorgen dat het pand duurzamer wordt. Ook worden de ruimtes in het gebouw gescheiden, laat de Kunsthal donderdag weten.

Na de verbouwing bevindt de hoofdentree zich bij het café. Het pand aan de Westzeedijk wordt bovendien voorzien van nieuwe glasgevels. Ook worden technische installaties vernieuwd, mede omdat het energieverbruik te hoog is.

De Kunsthal en de gemeente Rotterdam, die eigenaar is van het pand, werken sinds 2009 aan plannen om het gebouw te verduurzamen. Of het oorspronkelijk ook de bedoeling was de ruimtes in het gebouw te scheiden, of dat hiertoe is besloten na de kunstroof in oktober, is niet bekendgemaakt.

Na de diefstal van werken van onder anderen Monet, Picasso en Gauguin liet museumbeveiliger Ton Cremers zich kritisch uit over het gebrek aan afsluitbare ruimtes in de tentoonstellingsruimte. Hij vergeleek de Kunsthal met een doos, die het voor dieven te gemakkelijk maakte om zich na het binnendringen van het gebouw tussen verschillende ruimtes te bewegen.

“Als museumbezoeker vind ik het fantastisch, maar als museumbeveiliger is het een nachtmerrie”, zei Cremers destijds. Kunsthal legt de nadruk bij de verbouwing op duurzaamheid. “Door de ruimtes in het gebouw te scheiden, zal ook de klimaatbeheersing sterk verbeteren”, zo is in een verklaring te lezen.

Voor de kunstroof zitten in Roemenië drie verdachten vast. Vorige maand werd in Rotterdam een 19-jarige Roemeense opgepakt. Ook zij zit nog vast.

Gratis Nieuws – Nederlands Dagblad.

1. One Response to “Verbouwing Kunsthal kost 5 miljoen – de ruimtes in het gebouw worden gescheiden”

2. Kunsthal – de ruimtes in het gebouw worden gescheiden. Mag ik hopen dat die compartimentering niet alleen vanwege het klimaat, maar ook met het oog op inbraakvertraging zal plaatsvinden. Als er achter de buitenschil gecertificeerde, inbraakwerende rolluiken worden aangebracht, dan kan De Kunsthal zich scharen in de rij bouwkundig goed beveiligde musea.

By admin on Apr 12, 2013