• Laatste update: 15-08-2013 | 16:36

Amsterdam en Venlo – Dankzij onderzoek door de politie en de samenwerking met medewerkers van een veilinghuis is de politie op het spoor gekomen van in eerste instantie één gestolen kunstwerk van Jan van Schoonhoven.

Dit kunstwerk was op 22 maart 2013 uit het museum Van Bommel Van Dam in Venlo gestolen met nog drie werken. De totale verzekeringswaarde van de ontvreemde kunst wordt geschat op meer dan 1 miljoen euro.

Aanhouding

Afgelopen woensdagavond werd een tas met daarin twee kunstwerken afgegeven bij het hoofdbureau van politie in Amsterdam. De verdachte, tegen wie een onderzoek liep met betrekking tot het bij het veilinghuis aangeboden kunstwerk, werd direct aangehouden en de tas met de twee kunstwerken werd inbeslaggenomen. De verdachte werd ingesloten en is in verzekering gesteld. De twee kunstwerken in de tas zijn vermoedelijk eveneens van de kunsttenaar Jan van Schoonhoven en vermoedelijk afkomstig van de diefstal in Venlo.

De echtheid van deze reliëfs moet nog worden vastgesteld.

Onderzoek

Rechercheurs van de afdeling zware criminaliteit deden onder supervisie van een officier van justitie van het parket Amsterdam het onderzoek.

De Amsterdamse rechercheurs doen met name het onderzoek naar de heling van de schilderijen en de politie van de Eenheid Limburg doen specifiek het onderzoek naar de inbraak en de diefstal.

Voorgeleid

De verdachte wordt morgen, vrijdag 16 augustus, voorgeleid aan de rechter-commissaris.

Landelijk nieuws