De Kunsthal: wat is de vergrotende trap van ‘state of the art’ beveiligen?

24/01/2014 – 12:10

Emily Ansenk, directeur van De Kunsthal, verzekert in De Volkskrant van 24 januari 2014 dat De Kunsthal wanneer deze op 1 februari 2014 weer open gaat na een ingrijpende verbouwing ‘goed beveiligd’ is.

Is ‘goed beveiligd’ de vergrotende, of misschien wel overtreffende trap van ‘state of the art’ beveiligd? Want dat was De Kunsthal immers al volgens bluffende Ansenk toen in oktober 2012 op kinderlijk eenvoudige wijze een aantal schilderijen gestolen werd uit haar Kunsthal.

Hoe het ook zij: het camerasysteem is vernieuwd – wat zullen we die nutteloze, nostalgische camerabeelden uit 2012 missen – en er zijn rolluiken aangebracht. Stappen in de goede richting. Hopelijk zijn de buitendeuren inmiddels ook voorzien van normconforme sloten en zullen kostbare objecten in de toekomst getoond worden in inbraakwerende compartimenten of idem vitrines.

De inbraak uit 2012 zal niet alleen de geschiedenis in gaan dankzij de klunzige actie door small-time Oost-Europese crimineeltjes, maar ook dankzij het gestuntel door een betweterige directeur die tijdens een van de belangrijkste tentoonstellingen uit de geschiedenis van De Kunsthal een snoepreisje naar het buitenland maakte en doodleuk haar telefoon uit zette omdat ze niet gestoord wilde worden.

Een bijzondere bedrijfscultuur die museumwereld waarbinnen het mogelijk is dat een falende directeur doodleuk op haar post blijft zitten alsof er niets aan de hand is. Faillissement van verantwoordelijkheid.

1. 1 Trackback(s)

2. Jan 27, 2014: Museumbeveiliging, Ton Cremers » Blog Archive » Wat hebben Rudy Fuchs, Ruud Spruit, Gerard de Klein, Jelle Reumer en Emily Ansenk met elkaar gemeen?